ŚRODOWISKO I EKOLOGIA

CSR w firmie – co to jest i czemu służy?

csr w firmie

Słyszałaś kiedykolwiek o CSR (Corporate Social Responsibility) marki, której produkty kupujesz? Pewnie nie, ale być może bliższe Ci będzie sformułowanie Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. CSR w firmie istotne jest zarówno ze względów wizerunkowych, jak i realnego wpływu na środowisko naturalne, ale też przyciąga inwestorów. W końcu nikt z nas nie lubi kiełbasy wyborczej, ale wymierne efekty potrafimy docenić. Oczywiście zrównoważony rozwój obejmuje więcej aspektów niż te środowiskowe (m.in. relacje inwestorskie, zarządzanie zasobami ludzkimi, relacje między przedsiębiorstwem a dostawcami i klientami, czy kodeks postępowania).

Przykładowe działania w ramach wcielania CSR w firmie.

  1. Zadbanie o energooszczędne sprzęty, oświetlenie, działania (np. podróże służbowe).
  2. Wdrożenie działań mających na celu edukację pracowników, w tym szczególny nacisk na oszczędzanie wody i energii.
  3. W zależności od możliwości branży: wprowadzenie wielorazowych rozwiązań w biurze/firmie.
  4. Zaangażowanie pracowników w Światowy Dzień Sprzątania Świata, zorganizowanie Dnia Zdrowia, zachęcenie do pokonywania drogi do pracy rowerem lub transportem zbiorowym.

Niemieccy giganci i polskie podwórko.

Wśród dużych marek, których korzenie siedzą pod niemiecką ziemią, dbających o CSR w fimie, wymienić mozna SIEMENSA, TCHIBO, BOSCH, DEUTSCHE BANK czy DEUTSCHE TELEKOM.

Tu zaznaczam, że nie oceniam sama CSR tych marek, nie wspieram w żaden sposób ich działalności, a informacje przekazuję w oparciu o opracowanie [2] znajdujące się w materiałach źródłowych. Nie musisz mi pisać, że konkretne marki nie są ekologiczne czy nie spełniają innych Twoich wymagań, bo artykuł nie dotyczy tych aspektów.

Ponadto nie są to polskie marki, ale poniższy opis dotyczy działalności w Polsce.

L’ORÉAL – marka odpowiedzialna społecznie zwiększająca świadomość ekologiczną i wspierająca zrównoważony rozwój. Deklaruje wsparcie sprawiedliwego handlu, wspiera poprawianie bezpieczeństwa pracy.

DHL – w marcu 2005 r. zarząd DHL Express (Poland) powołał do życia Politykę Jakości, Odpowiedzialnego Biznesu, Bezpieczeństwa i Higieny Pracy oraz Zarządzania Środowiskowego. Marka opracowała lokalną strategię CSR, w tym między innymi „Doskonalenie procesów i usług, mające na celu ograniczenie wpływu na środowisko naturalne, przy zachowaniu efektywności finansowej. Na rynek wprowadzane są usługi przyjazne środowisku, firma wdraża technologie służące ograniczaniu emisji zanieczyszczeń i odpadów, optymalizowane są trasy kurierskie.”

PROCTER & GAMBLE – współpraca z fundacją „Nasza Ziemia” i wspieranie działań na rzecz ekologii.

COCA-COLA – w 2005 r., Coca-Cola HBC Polska i CocaCola Poland Services powołały Fundusz Kropli Beskidu polegający na konkursie „małych grantów przeznaczonych na działania proekologiczne, w szczególności związane z ochroną zasobów wodnych.„[2]. Z Coca-Cola współpracowała fundacja „Partnerstwo dla Środowiska”i Fundusz Partnerstwa, którego działania skupiły się wokół lokalnej społeczności i wspierania jej w działaniach na rzecz ochrony zasobów wodnych.

HENKEL – firma dba o globalną strategię zrównoważonego rozwoju. Na polskm rynku działa od 1990 r. Produkty oraz procesy produkcyjne są poddawane ciągłej ocenie wpływu na środowisko. Henkel stara się zmniejszać zużycie energii wody i wytwarzanych odpadów w sposób ciągły. Flagowym przykładem działań w Polsce jest zakład w Raciborzu, w którym udało się wyeliminować emisję dwutlenku siarki i zmniejszyć o 90% emisję pyłów dzięki zastosowanym filtrom pulsacyjnym.

CZY CSR JEST ISTOTNE?

Mamy obecnie olbrzymi wybór marek i oferowanych przez nie produktów. Kierujemy się rodzajem opakowania, składem i certyfikatami. CSR może być kolejnym argumentem za lub przeciw produktowi. Na sklepowej półce nie widać, czy konkretna firma działa na rzecz ekologii lub próbuje zmniejszyć zużycie surowców naturalnych. Z oczywistych względów nie będziesz w stanie na bieżąco weryfikować, czy marka podejmuje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i oprócz deklaracji faktycznie wspiera środowisko naturalne. Jeśli jednak używasz tylko konkretnych produktów, poświęć chwilę i zobacz, jak jest naprawdę.

Polub ten wpis tutaj:


Materiały źródłowe:
1. http://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/spoleczna-odpowiedzialnosc-biznesu-csr/ [16.09.2019]
2. 15 POLSKICH PRZYKŁADÓW ODPOWIEDZIALNEGO BIZNESU, Iwona Kuraszko, Szymon Augustyniak, Współpraca: Zespół Forum Odpowiedzialnego Biznesu http://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2010/06/15POLSKICHPRZYKLADOWCSR.pdf [16.09.2019]

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.