KUCHNIA

Sernik jaglany. Deser, który na stałe zagości w twoim menu.

Sernik jaglany, a w zasadzie tarta z kremem jaglanym jest idealnym deserem/przekąską dla osób, które dbają o codzienną dietę, chcą ją wzbogacić w kaszę jaglaną i nie jest im obojętny smak tego, co jedzą. To ciasto naprawdę rozpływa się w ustach, jest banalnie proste i nie wymaga pieczenia. Poza tym jest daniem bezglutenowym i wegańskim.

Dlaczego kasza jaglana?

Jako jedna z niewielu ma właściwości zasadotwórcze (podobnie jak kasza gryczana). Co to oznacza? Jeśli nasz organizm jest zakwaszony, a układ odpornościowy wyraźnie niedomaga, potrzebne jest wzmocnienie naszych jelit. Warto w takiej sytuacji zadbać, by w codziennej diecie znajdowały się posiłki z kaszy jaglanej. Jak już wspomniałam nie zawiera glutenu, a do tego jest lekkostrawna.

Kasza jaglana powinna również znaleźć się w jadłopisie wegan i wegetarian, ponieważ ma dużo łatwo przyswajalnego białka. Zawiera żelazo, miedź i witaminy z grupy B, krzemionkę, lecytynę, witaminę E. Ze względu na stosunkowo wysoki idenks glikemiczny nie jest polecana diabetykom.

Sernik bez sera.

Nie wszyscy lubią smak kaszy jaglanej. Nieprawidłowo przyrządzona, ale również w zależności od odmiany, potrafi być gorzkawa. Pasuje zarówno do dań wytrawnych, jak słodkich i o ile przyrządzenie „tradycyjnego obiadu” z kaszą jaglaną w roli głównej nie wymaga przepisu, do pomysłu na tartę-sernik z kaszy jaglanej warto sięgać. Świetna opcja dla łasuchów, którym zależy na zbilansowanej diecie i zdrowym odżywianiu.

Ciasto jest kruche, a krem delikatny. Do tego przepisu wykorzystałam formę do tarty o średnicy 24 cm.

kasza jaglana

Spód (zmodyfikowany przepis Marty Dymek z Jadłonomii)

Na spód możesz wykorzystać dowolny przepis na tartę, warto jednak zaoszczędzić czas i energię i zrobić najprostszy spód migdałowy:

  • pół szklanki daktyli namoczonych w ciepłej wodzie
  • 2 szklanki migdałów
  • pół płaskiej łyżki oleju kokosowego
  • szczypta soli

 

Migdały z solą należy zmiksować do uzyskania mąki migdałowej. Daktyle odsączyć i zblendować z mąką oraz olejem kokosowym do uzyskania kleistej, dosyć gęstej masy (nie powinna się kruszyć, a jeśli się kruszy dodawaj po pół łyżki wody do uzyskania oczekiwanego efektu). Formę wykładamy papierem do pieczenia i ciastem oblepiamy brzegi oraz spód. Schładzamy w lodówce. NIE WYMAGA PIECZENIA.

 

Krem

  • szkanka kaszy jaglanej
  • cztery szklanki mleka roślinnego (u mnie kokosowe z ryżowym 50:50)
  • 1/3 szklanki cukru trzcinowego
  • 4 łyżki oleju kokosowego
  • sok z połowy cytryny
  • skórka otarta z jednej cytryny
  • szczypta soli himalajskiej

Wszystkie składaniki umieść w rondlu/garnku i gotuj co jakiś czas mieszając aż kasza wchłonie cały płyn. Jeśli nie będzie jeszcze idealnie miękka, spokojnie można dolać szklankę mleka i gotować dalej. Po zdjęciu z ognia całość należy zblendować. Uzyskany w ten sposób budyń odstawić na 15 minut żeby przestygł, następnie wylać na wcześniej przygotowany spód i schładzać w lodówce przez dwie godziny, a najlepiej całą noc.

Do dekoracji ulubione owoce.

Share:
  • Sonia

    posiadam w domu otręby jaglane, myślę, że ze względu na swoją strukturę mogą nadać się nawet lepiej niż sama kasza, prawda? Nie wiem jednak jak zachowają się w tej całej mieszance. Pomysł na ciasto super, zwłaszcza jak się nie ma piekarnika 😀

  • Sylwana Grzegorzewska

    Moj mąż zrobil!!!Jest pyszne, dość slodkie.ILE KALORII moze miec taki jeden kawalek???